Kavat vård | La Casa
Den bästa vården och omsorgen är den du väljer själv.
vård, omsorg, äldreboende, gruppboende
21542
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21542,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-1.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive

La Casa

Äldreboende med spansk profil.
  • Bild från La Casa
  • Bild från La Casa
  • Utomhusbild

La Casa

 

Välkommen till ett äldreboende på spanska där maten, de varma känslorna, färgerna, musiken och språket tillsammans skapar en latinamerikansk atmosfär.

 

Ett äldreboende för spansktalande äldre – med rötter i den latinamerikanska kulturen
Mitt i Midsommarkransen har Kavat Vård skapat ett spanskprofilerat äldreboende där maten, de varma känslorna, färgerna, musiken och språket tillsammans skapar en latinamerikansk atmosfär. Här kan de äldre vila i sitt eget språk och umgås med andra som talar samma språk. Alla medarbetare talar spanska och har förståelse för de kulturella skillnaderna.

 

Lägenheterna
Vårdboendet består av totalt 33 lägenheter. Lägenheterna är på 30–60 m2 och alla har egen dusch, toalett och ett mindre kök. På den inglasade terrassen kan du följa naturens skiftningar året om. Här finns en härlig gård som inbjuder till daglig utevistelse.

 

Vård och omsorg
Hos oss på La Casa är det alltid är de äldres behov som kommer i första hand. Här finns inte någon färdig programförklaring som måste följas, utan vi utformar och anpassar vården individuellt utifrån var och ens önskemål och behov. Vi finns till för de som bor hos oss och inte tvärtom. Alla som bor här har rätt att behålla sin värdighet och sitt självbestämmande. Vi visar respekt för den enskildes egna val och behov av integritet. Vård, omsorg och service utformas med hög tillgänglighet och erbjuder trygghet, inflytande, kontinuitet samt ett aktivt och meningsfullt liv.

 

Trygghet
Verksamheten är bemannad dygnet runt. Trygghetslarm gör att de boende kan påkalla personalens hjälp mellan de planerade insatserna och besöken.

 

Personal och kompetens
På La Casa finns omvårdnadspersonal på plats hela dygnet. Alla som arbetar i den direkta omvårdnaden har vårdutbildning, utöver det ställer vi krav på att de som arbetar hos oss talar både svenska och spanska, är serviceinriktade och anstränger sig för att du som bor hos oss ska vara nöjd med din service och omvårdnad. Varje våning har sin egen personal. Det är verksamhetschefen som med hjälp av sin lokala ledning på plats, leder och samordnar insatserna. Tillgång till sjuksköterska finns dygnet runt och läkare besöker verksamheten varje vecka samt vid akuta behov. Vi har även besök av sjukgymnast och arbetsterapeut varje vecka.

 

Familjen är viktig
När familjen inte längre räcker till är La Casa ett tryggt alternativ. Vi tar inte över utan låter närstående även i fortsättningen ta ansvar, känna sig välkomna och vara delaktiga i omvårdnaden i den utsträckning de önskar och orkar.

 

Kontaktmannaskap
Varje boende har en namngiven kontaktman. Kontaktmannen är den som står den äldre närmast och för ut personens önskemål till de övriga i arbetslaget. Kontaktmannen håller regelbunden kontakt med dina närstående.

 

Genomförandeplanen – en ömsesidig överenskommelse
I samband med inflyttning skapar vi tillsammans med dig en genomförandeplan där vi kommer överens om vad, när och hur vården och omsorgen ska utformas. Vi gör en detaljerad dag- och veckoplanering som beskriver vilka insatser som ska utföras. Det innebär att det finns en tydlig arbetsbeskrivning att följa för våra medarbetare som gör att du och dina närstående kan vara trygga och förvissade om att insatserna ges på samma sätt, med samma kvalitet oavsett vem som är i tjänst.

 

Aktiviteter
På La Casa ser vi till att det finns något att se fram emot varje dag, som gör det meningsfullt att stiga upp och göra sig iordning. Vi har dagliga aktiviteter på våningar men även gemensamma aktiviteter flera gånger i veckan som t.ex. sång, dans, gymnastik, frågesport, karaoke eller filmvisning. Vi uppmärksammar latinamerikanska högtider, firar nationaldagar, namnsdagar, födelsedagar och andra traditioner. Den som vill får alltid möjlighet att komma ut i friska luften varje dag. Kontaktmannen planerar också in egen tid med varje person för individuella aktiviteter.

 

Måltider
Vi serverar mat från det latinamerikanska köket varje dag. Eftersom många bott länge i Sverige finns även önskemål om svenska maträtter ibland. Vi börjar dagen med frukostbuffé som gärna får dra ut på tiden. Under dagen serveras sedan lunch och middag samt mellanmål och ett lättare kvällsmål. Måltiden är dagens höjdpunkt och vi samlas alla och äter tillsammans. Självklart kan den som vill äta i avskild miljö inne i den egna bostaden. För dig som vill finns alltid möjlighet att ta ett glas vin eller öl till maten.
På fredagar serverar vi en drink före maten. På helgerna äter vi en trerätters meny. Förrätten planerar och tillagar vi tillsammans som en helgaktivitet.

 

Tilläggstjänster
Som privat leverantör har vi möjlighet att utöver vårt offentliga uppdrag erbjuda tilläggstjänster. Det kan vara ledsagning och sällskap till släktbesök, teater, utflykter eller tjänster som hjälp att köpa julklappar eller andra ärenden. Offert lämnas av verksamhetschef.

 

Avgifter
Omvårdnadsavgiften och avgift för maten betalar du själv direkt till stadsdelen/kommunen.
Hyresavgiften betalar du till Kavat Vård.

 

Tillstånd
Verksamheten står under tillsyn och har tillstånd utfärdat av Inspektionen för vård och omsorg.

 

Hitta hit
Adressen är Majstångsvägen 6, 126 33 Hägersten. La Casa ligger mitt i Midsommarkransen, bara några minuters promenad från tunnelbanan.

 

Kontaktuppgifter

verksamhetschef: Malin Frick
telefon (dagtid vardagar): 08-580 047 45
e-post: malin.frick@kavatvard.se

 

Administration: Yamileth Dibba
telefon (dagtid vardagar): 08-580 076 22
e-post: yamileth.dibba@kavatvard.se

 

Sjuksköterska
Telefon (dagtid måndag-söndag): 08-580 076 25

 

Telefon till våningarna
BV: 08-580 076 30
Plan 1A: 08-580 076 35
Plan 1B: 08-580 076 41

 

Den som valt att flytta till La Casa har gjort ett eget val och vår strävan är att vi ska ha den boendes förtroende.