Kavat vård | Vilobacken
Den bästa vården och omsorgen är den du väljer själv.
vård, omsorg, äldreboende, gruppboende
22496
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-22496,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-1.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive

Vilobacken

Vilobacken

 

Välkommen till Vilobacken

 

För många uppstår behov av vård – och omsorgsboende snabbt och oförutsett då är VILOBACKEN ett alternativ. Här erbjuder vi för den som önskar fullt utrustade och möblerade lägenheter.

På ”Vilobacken” erbjuder Kavat Vård kvalificerad vård, omsorg och service till dig med omfattande behov av vård- och omsorg. Du får individuellt anpassad vård och omsorg där vi sätter ditt välbefinnande och ditt behov av lugn och trygghet i första rummet. Med vårt arbetssätt värnar vi din integritet och ditt oberoende. Vi strävar efter att du trots omfattande omvårdnadsbehov ska känna att det är du som bestämmer över din vardag. Alla som kommer till oss har inte samma behov och önskemål. Därför gör vi det möjligt för dig att behålla så mycket som möjligt av din tidigare livsstil. Morgonpigg eller kvällspigg – det är dina vanor och behov som styr. När du väljer att bo på Vilobacken väljer du ett boende med lyhördhet för din livshistoria, din vardag, dina intressen och önskemål. Här får du ”vila” i den du är och behöver inte anpassa dig till färdiga koncept eller rutiner.

 

Lägenheterna
Lägenheterna är på 40-50 m2 med egen dusch, toalett med handdusch och ett mindre kök. Härliga och stora balkonger som inbjuder till daglig utevistelse.

 

Vård och omsorg
Hos oss på Vilobacken är det alltid de äldres behov som kommer i första hand. Här finns inte någon färdig programförklaring som måste följas, utan vi utformar och anpassar vården individuellt utifrån var och ens önskemål och behov. Vi finns till för de som bor hos oss och inte tvärtom. Alla som bor här har rätt att behålla sin värdighet och sitt självbestämmande. Vi visar respekt för den enskildes egna val och behov av integritet. Vård, omsorg och service utformas med hög tillgänglighet och erbjuder trygghet, inflytande, kontinuitet samt ett aktivt och meningsfullt liv. De finns ibland önskemål om att bli vårdade av någon av samma kön – det tar vi förstås hänsyn till.

 

Trygghet
Verksamheten är bemannad dygnet runt. Trygghetslarm gör att de boende kan påkalla personalens hjälp mellan de planerade insatserna och besöken.

 

Personal och kompetens
På Vilobacken finns omvårdnadspersonal på plats hela dygnet. Alla som arbetar i den direkta omvårdnaden har vårdutbildning, utöver det ställer vi krav på att de som arbetar hos oss behärskar både persiska och svenska, är serviceinriktade och anstränger sig för att du som bor hos oss ska vara nöjd med din service och omvårdnad. Varje våning har sin egen personal. Det är verksamhetschefen som med hjälp av sin lokala ledning på plats, leder och samordnar insatserna. Tillgång till sjuksköterska finns dygnet runt och läkare besöker verksamheten varje vecka samt vid akuta behov. Vi har även besök av sjukgymnast och arbetsterapeut varje vecka.

 

Kontaktmannaskap
Varje boende har en namngiven kontaktman. Kontaktmannen är den som står den äldre närmast och för ut personens önskemål till de övriga i arbetslaget. Kontaktmannen håller regelbunden kontakt med dina närstående.

 

Genomförandeplanen – en ömsesidig överenskommelse
I samband med inflyttning skapar vi tillsammans med dig en genomförandeplan där vi kommer överens om vad, när och hur vården och omsorgen ska utformas. Vi gör en detaljerad dag- och veckoplanering som beskriver vilka insatser som ska utföras. Det innebär att det finns en tydlig arbetsbeskrivning att följa för våra medarbetare som gör att du och dina närstående kan vara trygga och förvissade om att insatserna ges på samma sätt, med samma kvalitet oavsett vem som är i tjänst.

 

Aktiviteter
På Vilobacken ser vi till att det finns något att se fram emot varje dag, som gör det meningsfullt att stiga upp och göra sig iordning. Vi har dagliga aktiviteter på våningar, men också en aktivitetsledare som arrangerar gemensamma aktiviteter flera gånger i veckan som t.ex. sång, dans, gymnastik, frågesport, karaoke eller filmvisning. Vi firar högtider och födelsedagar. Den som vill får alltid möjlighet att komma ut i friska luften varje dag. Kontaktmannen planerar in egen tid med varje person för individuella aktiviteter.

 

Måltider
Vi börjar dagen med frukostbuffé som gärna får dra ut på tiden. Här erbjuder vi hemlagad mat på plats tillredd av våra kockar. Måltiden är dagens höjdpunkt och serveras i den gemensamma våningsmatsalen. Självklart kan den som önskar äta i avskild miljö inne i den egna bostaden.

 

Tilläggstjänster
Som privat leverantör har vi möjlighet att utöver vårt offentliga uppdrag erbjuda tilläggstjänster. Det kan vara ledsagning och sällskap till släktbesök, teater, utflykter eller tjänster som hjälp att köpa julklappar eller andra ärenden. Offert lämnas av verksamhetschef.

 

Avgifter
Omvårdnadsavgiften och avgift för maten betalar du själv direkt till stadsdelen/kommunen.
Hyresavgiften betalar du till Kavat Vård.

 

Tillstånd
Verksamheten står under tillsyn och har tillstånd utfärdat av Inspektionen för vård och omsorg.

 

Hitta hit
Verksamheten ligger i Elinsborgsbacken 5, bara några minuters promenad från närmaste T-bana, Tensta.

 

Kontaktuppgifter

Vilobacken och Bejtona 

Elinsborgsbacken 5
163 64 Spånga

FAX 08-58 00 47 95

 

Verksamhetschef : Soheila Soltani
telefon (dagtid vardagar): 08 – 580 047 08
e-post:
soheila.soltani@kavatvard.se

 

Bemanning och administration: Arezou Farahi
telefon (dagtid vardagar): 08 – 580 047 98
e-post: arezou.farahi@kavatvard.se

 

Sjuksköterska
telefon (dagtid måndag – söndag): 08 – 580 047 74

 

Telefon till de olika avdelningarna
Bottenvåningen Bejtona: 08 – 580 047 80
Våning 1 Bejtona: 08 – 580 047 85
Våning 2 Vilobacken: 08 – 580 047 90
Våning 3 Vilobacken: 08 – 580 047 60
Våning 4 Vilobacken: 08 – 580 047 64

 

 

Den som valt att flytta till Vilobacken har gjort ett eget val och vår strävan är att vi ska ha den boendes förtroende.