Kavat vård | Personuppgiftspolicy
Den bästa vården och omsorgen är den du väljer själv.
vård, omsorg, äldreboende, gruppboende
23194
page-template-default,page,page-id-23194,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Personuppgiftspolicy

Inledning

Denna policy ska tillämpas i situationer där Kavat Vård behandlar personuppgifter.

 

Kavat Vård arbetar för att skydda din personliga integritet och för att agera i enlighet med gällande lagar om data- och personuppgiftsskydd. Vi hoppas att denna integritets- och personuppgiftspolicy hjälper dig förstå vilken slags information vi samlar in och hur vi behandlar sådan information.

Policy och vägledning

Vi bryr oss om din personliga integritet

Kavat Vård AB behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen.

 

Policyn omfattar alla personuppgifter som Kavat Vård får från genom medarbetare, boende och andra som Kavat Vård har affärsrelationer med. I denna policy beskrivs Kavat Vårds hantering av personuppgifter.

Personuppgifter

I denna policy avser begreppet “personuppgift” information som kan hänföras till en identifierad eller identifierbar fysisk person såsom namn, adress, födelsedatum, personnummer, bild osv.

De personuppgifter vi samlar in

Vi är transparenta avseende hur vi samlar in och behandlar personuppgifter. Kavat Vård samlar endast in personuppgifter som är relevanta för det ändamål de är avsedda. I normala fall samlar vi in dina personuppgifter när du

 

  • söker lediga tjänster eller anmäler ditt intresse för anställning hos oss
  • ingår ett anställningsförhållande hos Kavat Vård
  • bor på något av Kavat Vårds boende, alternativt har en närstående som bor hos oss

Rekrytering

Om du söker lediga tjänster, skickar in intresseförfrågningar avseende anställning hos oss, eller vill bli kontaktad av oss använder vi dina personuppgifter endast för det ändamål för vilka du lämnat dem. Vi använder eller delar inte personuppgifter på ett sätt som inte är förenligt med det ursprungliga ändamål för vilket de samlats in, såvida inte efterföljande samtycke har erhållits. Det är vår målsättning att bara samla in personuppgifter med din vetskap eller med ditt samtycke.

Medarbetare

I samband med anställning samlar vi in information om dig för att kunna fullgöra vår del av anställningsförhållandet. Till exempel behöver vi din adress, personnummer och eventuellt information om närmaste anhörig. Kavat Vård begär inte så kallade känsliga personuppgifter såvida det inte finns rättsliga grunder för detta vid rekrytering eller anställning. Om du själv lämnar känsliga personuppgifter till oss, till exempel inför en utbildning eller möte om att du är allergiker och önskar viss kost, förutsätter vi att du vill att uppgifterna hanteras hos oss. Dock raderas uppgifterna så fort mötet eller utbildningen avslutats. Vi är skyldiga att följa lagstiftning gällande utlämnande av personuppgifter till myndigheter såsom kontrolluppgifter till Skatteverket.

 

Vi får också i den utsträckning lagen tillåter överföra och på annat sätt behandla dina personuppgifter för att försvara Kavat Vårds intressen, till exempel i tvistemåls- eller brottmålsrättegångar.

 

Kavat Vårds medarbetare är skyldiga att sätta sig in i och följa denna policy.

Boende

Användning av personuppgifter inom hälso- och sjukvården på Kavat Vård är avgörande inte bara för att tillhandahålla vård och omsorg, men kan även användas för medicinsk forskning genom så kallade kvalitetsregister. Medverkan i kvalitetsregister är frivilligt och ett samtycke krävs för att Kavat Vård ska få föra över information till dessa register. Kavat Vård vidtar rimliga åtgärder för att säkerställa att dessa överföringar av personuppgifter är förenliga med de ändamål som angivits för insamlingen och överföringen av uppgifter.

 

Utöver dataskyddsförordning styrs hanteringen av boendes personuppgifter genom övriga lagar inom hälso- och sjukvårdsområdet såsom patientdatalagen, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen med flera. Journalhandlingar och dess hantering styrs och regleras dessutom av Socialstyrelsens riktlinjer.

 

Boende hos Kavat Vård tecknar hyreskontrakt för lägenheten och därmed hanteras personuppgifter för fullgörande av kontrakt och lagar som reglerar detta förhållande.

Närstående/Anhörig

Vi kommunicerar med dig som närstående genom bland annat e-post och så kallade nyhetsbrev. I e-post skickas dock ingen känslig uppgift om hälsotillstånd. Du kan när som helst begära att vi slutar skicka e-post eller annan kommunikation som baseras på ditt samtycke. I övrigt följer Kavat Vård den lagstiftning som finns kring hantering av närståendes åtkomst till hälsouppgifter för sin anhörige.

Överföring av personuppgifter

Som utförare av vård och omsorg har vi till uppgift att återrapportera genomförande av de insatser vi utför. Återrapporteringen sker till beställande kommun och görs på ett säkert sätt. Exempel på denna typ av överföring är av genomförandeplan till kommunen.

Sociala medier och websida

Vi kan komma att samla in personuppgifter om du registrerar dig på våra webbplatser med ett socialt nätverkskonto (som t ex LinkedIn, Facebook och Twitter). Den information vi samlar in kan bero på de integritetsinställningar du har på sociala nätverket, så vi ber dig att granska aktuell personuppgiftspolicy eller policy.

 

Besökare som väljer att följa oss på våra sociala media-konton kan komma åt sin profil, korrigera, och uppdatera sina detaljer eller avregistrera sig när som helst. Om du bestämmer dig för att du inte längre önskar ha ditt tredjeparts social media konto (t ex LinkedIn eller Facebook) kopplat till din profil, kan du när som helst ändra dina kontoinställningar.

 

Kavat Vård använder cookies på hemsidan i syfte att förbättra användarupplevelsen.

Dataskydd och IT-säkerhet

Eftersom det alltid finns risker förknippade med att hantera personuppgifter, oavsett om det sker personligen, på telefon, över internet eller på annat sätt, och då ingen teknik är helt säker mot hackare eller annan manipulation, vidtar Kavat Vård lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra och begränsa sådana risker. Kavat Vård skyddar personuppgifter mot obehörig åtkomst, missbruk, förändringar och förstörelse. Åtkomst till system och behörighetsstyrning begränsas för att minimera risk för intrång och läckage.

Hur länge finns uppgifterna kvar?

Kavat Vård behåller dina personuppgifter så länge det behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt åtagande i enlighet med avtal eller legala förpliktelser. När vi inte längre har behov eller rätt att spara uppgifterna gallras och rensas dessa.

Ändringar i vår personuppgiftspolicy

Kavat Vård förbehåller sig rätten att när som helst och av vilket skäl som helst komplettera och ändra denna personuppgiftspolicy. Ändringar kan framförallt vara påkallade som en följd av förändringar i dataskyddsförordningen. Om denna policy ändras gäller den för dina personuppgifter efter det datum
policyn reviderades.

Medvetenhet

Kavat Vård arbetar kontinuerligt för att öka medvetenheten om regelverket och våra rutiner gällande behandling av personuppgifter.

Tillsyn och efterlevnad

Kavat Vård kvalitetskontrollerar effektiviteten av sitt program för personuppgiftsbehandling. Vi genomför årliga kontroller för att mäta efterlevnaden av denna policy.

Dataskyddsombud

Kavat Vård har utsett Linda Christersson, Verksamhetsutvecklare IT & Stödprocesser, till dataskyddsombud.

Kontaktuppgifter

I det fall du önskar rättning av uppgifter eller begär registerutdrag, om du har några frågor eller problem beträffande denna personuppgiftspolicy eller avseende eventuell behandling av dina personuppgifter ombeds du att ställa dem till info@kavatvard.se

Rapportering

Överträdelse av denna policy ska rapporteras till dataskyddsombudet per omgående. Varje medarbetare ansvarar för att rapportera risk för, misstanke om eller inträffande av en personuppgiftsincident. Det är viktigt för att vi ska kunna agera vid både allvarliga och mindre allvarliga brister. Rapporteringen ska ske till info@kavatvard.se